OLIVIU CRÂZNIC
Dorina Neculce: Un surâs de trei ori „gothic”
Curentul gotic a apărut în a doua jumătate a
secolului al XVIII-lea, odată cu reînvierea interesului pentru medievalism
(unul dintre sensurile cuvântului englezesc „gothic” fiind chiar acela de „medieval”).
Supranaturalul, teroarea sau neobişnuitul, trecute cu mare atenţie prin filtrul
literaturii moderne, au caracterizat – de la începuturi şi până în zilele
noastre – un spectaculos traseu literar, permanent punctat de naşterea unor
genii şi de publicarea unor capodopere care au rămas de-a lungul anilor (şi vor
rămâne) repere esenţiale în cultura universală (dacă ar fi să amintim, în
domeniul poetic, care ne interesează pentru acest articol, fie şi numai exemple
precum Christabel de S.T. Coleridge
ori La Belle Damme sans Merci de J.
Keats). Goticul este totodată responsabil pentru naşterea a cel puţin două
importante curente – simbolismul şi romantismul, aşa cum înşişi fondatorii
acestora admit, implicit sau chiar explicit, în scrierile lor; în literatura
română, poezie de tip gotic, cu valenţe gotice sau tributară goticului scriu
I.H. Rădulescu, G. Bacovia (a cărui operă îşi are punctul de plecare în
scrierile lui E.A. Poe, ne avertizează G. Călinescu), „romanticii macabri şi
exotici” ai aceluiaşi G. Călinescu: D. Bolintineanu, cu al său „danse macabre”
poetic, şi „byronianul” C. Stamati, chiar Vasile Voiculescu, la rândul său mare
admirator al lui E.A. Poe...
Pe acest tărâm al frumuseţii şi al umbrei se
avântă cu mult curaj, dar şi cu mult talent Dorina Neculce, poet remarcabil şi
vizionar, decis să abordeze un tip de literatură aproape uitat de scriitorii români
contemporani (cu mici excepţii – mai cu seamă în proză, dar şi în poezie,
Ştefan Bolea cu al său volum de poeme intitulat Gothic fiind poate exemplul cel mai strălucit), dar nu şi de
cititorii contemporani de la noi, în continuare avizi de concepte şi mistere de
sorginte medievală (a se vedea succesul răsunător avut şi în România de
romane-serie fantasy şi dark fantasy precum cele ale lui J.R.R.
Tolkien, respectiv G.R.R. Martin, lumea creată de ultimul fiind comparată cu
operele lui Shakespeare de către critica anglo-saxonă de specialitate).
Trilogia poetică a Dorinei Neculce, Surâsul meu gothic (Surâsul meu gothic, Urme
Vechi şi Zbor sihastru), publicată,
într-o prezentare exemplară, la Ed. PIM (Iaşi, 2011-2012) şi alunecând mai
degrabă în simbolismul de inspiraţie gotică decât în goticul propriu-zis,
păstrează însă esenţa fenomenului, imagistica medievală încărcată de
semnificaţii, misterul, credinţa, religia, filosofia, întrebările, viaţa şi
moartea, ideile şi peisajele aferente,
asigurând o contrapondere „încifrată” prozei fantasy, care jonglează pe acelaşi traseu, al armurilor şi al furtunii,
fără însă ca specia literară fantasy
să înainteze atât de mult spre origini cum o fac proza şi, desigur, poezia
gotică – aşadar, dacă în fantasy
găsim o amintire sau un vis, în gotic găsim o dureroasă şi extatică reînviere,
fie şi temporară, a unor lumi ce au fost sau ce vor fi să vină (conceptul
„viitorului repetat în trecut”).
Ilustraţiile extrem de izbutite care însoţesc volumele
(ilustraţii realizate de Roxana Barbu, respectiv Alex Marinescu) completează o
lume scrisă – decadentă şi
cutremurătoare – care se destramă pictural în simboluri ale unor minuni interne, creând o neagră viziune a
mirificului ascuns în fiecare dintre noi, în fiecare element al vieţii şi al sfârşitului acesteia.
Întreaga trilogie este dominată de arhaic, de
referinţe biblice, de clasic (nu în
sensul curentului literar, ci în acela al consacrării
în timp), de utilizarea titlurilor şi expresiilor în limba latină, ca o
reamintire a originilor, ca o nostalgie gotică, însăşi scrierea „gothic”, cu
„th” în loc de „t”, amplificând sensul anglo-saxon al noţiunii, sens pierdut în
mare parte prin preluarea în limba română. Pentru că dincolo de curent literar,
„gothic”-ul reprezintă un mod de gândire, o trăire, un mod de viaţă. Tocmai de
aici rezidă dificultatea descifrării, a perceperii corecte în „Dosarul Dorina
Neculce”: o cultură vastă îi este absolut necesară cititorului pentru
înţelegere şi apreciere... dar nu şi suficientă. Pentru a putea simţi cuvintele autoarei, este nevoie să
fi experimentat, măcar o dată în viaţă, senzaţia de transpunere în faţa unor ruine, de transcendere înaintea unei păduri cu copaci morţi, de regres temporal dar nu şi valoric, în
momentul confruntării cu melancolia autumnală sau iernatică, cu o pierdere sau
cu un câştig amar.
Nihil
nove – Mantis religiosa – pentagramă – Trupuri uitate
în zale – când diademele se sting
– Umbletul meu pe urmele de şarpe – noaptea strigoilor – Trec duhuri împletite – Lupul urlând – În carnea noastră – În apa
morţii mele, iată doar câteva titluri pe cât de sugestive, pe atât de
adecvate, desprinse la întâmplare din fresca poemelor Dorinei Neculce, frescă
bizară şi măiastră, sumbră şi cuceritoare, ca o noapte cu îngeri şi lumini, o
noapte în care poeta ne surâde, de trei ori, „gothic”.
cu multumiri, scriitorului Oliviu Crâznic
cu multumiri, scriitorului Oliviu Crâznic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu