marți, 26 martie 2013

Deapre Eminescu, al meu gând şi Metode si strategii moderne de predare-învăţare

gând de stele

caut cerul meu de gând,
cerul cel cu mii de stele,
stele, stele, stele,
stele ce s-aprind pe rând,
dar...sunt stele?
sau...doar lacrimi surâzând?
amintiri în pas de iele?
vad curgând,.. 
curgând... 
curgând...
curgând...
peste visuri efemere,
apunând.

Metode si strategii moderne

Preluare de pe site-ul Dăscăliţa



   1. BRAINSTORMING

l       In traducere directă "furtună în creier" sau "asalt de idei" ,este o metoda de stimulare a creativitatiice consta in enuntarea spontana a mai multor idei pentru solutionarea unei probleme.

l        Obiectiv : exersarea capacitatii creatoare a copiilor in procesul didactic care sa conduca la formarea unor copii activi

l       Etapele brainstormingului:-se desfasoara in grupuri de 5-20 copii

1.  Etapa pregatitoare- cu cele 3 faze(de selectionare a membrilor grupului de organizare si de familiarizare cu tehnica,faza de pregatire a sedintelor)

2.  Etapa productiva a grupuluI(stabilirea temei, rezolvarea problemelor,culegerea ideilor

3.  Etapa  trierii si selectionarii ideilor-evaluarea(analiza ideilor emise,se opteaza pentru solutia finala)

l       Educatoarea nu are voie la idei sa comenteze

l       Se intervine atunci cand nu se respecta regulile

l       Se accepta toate solutiile dar se preiau doar cele valoroase

l       Eliminati factorii care blocheaza manifestarea creativa a prescolarilor

    
    2.Cubul
Strategie de predare –invatare ce urmareste un algoritm ce vizeaza descrierea ,comparatia ,asocierea,analizarea, aplicarea,argumentarea atunci cand se doreste explorarea unui subiect nou sau unul cunoscut pentru a fi imbogatit cu noi cunostinte sau a unei situatii privite din mai multe perspective.

Etape – se formeaza grupuri de 4-5 copii

         - fiecare copil din grup interpreteaza un rol in functie de sarcina primita(rostogolici,istetul, stie tot ,umoristul,cronometrorul)

        - copiii rezolva sarcina individal intr-un timp dat

       - prezinta pe rand raspunsul formulat




       3.Tehnica 6/3/5

  Definitie- este o modalitate de lucru,bazata pe constructia de idei pe idei in domeniul creativitatii

    Obiectiv  stimularea creativitatii de grup a copiilor prin solicitarea de a gasi cat mai multe solutii avand la baza o tema data

Etape

1 Impartirea copiilor in grupe de cate 6 membri fiecare

2 Prezentarea problemei si a sarcinii de lucru

3 Activitatea propriu-zisa alterneaza activitatea individuala cu cea de grup

4 Analiza rezultatelor


      4.Explozia stelara

Definiţie . –este o metoda de stimulare a creativitatii,o modalitate de relaxare a copiilor si se bazeaza pe formularea de intrebari pentru rezolvarea de noi probleme si noi descoperiri

Obiective –formularea de intrebari si realizarea de conexiuni intre ideile descoperite de copii in grup prin interactiune si individual pentru rezolvarea unei probleme

Descrierea metodei –copiii asezati in semicerc propun problema de rezolvat. Pe steaua mare se scrie sau deseneaza ideea centrala

 -pe 5 stelute se scrie cate o intrebare de tipul CE,CINE,UNDE,DE CE.CAND,iar 5 copii din grupa extrag cate o intrebare

Fiecare copil din cei 5 isi alege 3-4 colegi,organizandu.se in cinci grupuri.

Grupurile coopereaza in elaborara intrebarilor

La expirarea timpului,copiii revin in cerc in jurul stelutei mari si spun intrebarile elaborate fie individual,fie un reprezentant al grupului

Copiii celorlalte grupuri raspund la intrebari sau formuleaza intrebari la intrebari.

-Se apreciaza intrebarile copiilor, efortul acstora de a elabora intrebari corect ,precum si modul de cooperare,interactiune.

        5. METODA
“PALARIUTELOR GANDITOARE”

-          Pălăria albastră – este liderul, conduce activitatea. Este pălăria responsabilă cu controlul discutiilor, extrage concluzii – clarifica/alege solutia corecta

-          Pălăria albă  detine informatii despre tema pusa in discutie ,face conexiuni,ofera informatia bruta asa cum a primit-o  informeaza

-          Pălăria roşie îşi exprimă emotiile, sentimentele, supararea, faţă de personajele întâlnite, nu se justifica – spune ce simte

-          Pălăria neagră – este criticul, prezinta posibile riscuri,pericole,greseli la solutiile propuse, exprima doar judecati negative – identifica greselile

-          Pălăria verde   oferă soluţii alternative, idei noi,inovatoare,cauta alternative {Ce trebuie facut?} – genereaza idei noi

-          Pălăria galbenă – este creatorul, simbolul gândirii pozitive şi constructive, exploreaza optimist posibilitatile, creează finalul.efortul aduce beneficii


      6. Tehnica Lotus

Este o modalitate interactiva de lucru in grup care ofera posibilitatea stabilirii de relatii intre notiuni pe baza unei teme principale din care deriva alte opt teme.

Obiective – stimularea inteligentelor multiple si a potentialului creativ in activitati individuale si in gruppe teme din domenii diferite.

Etape  1. construirea schemei/ diagramei tehnicii de lucru;

            2. plasarea temei principale in mijlocul schemei grafice;

            3.grupul de copii se gandeste la continuturile/ideile/cunostintelor legate de tema principala

            4.abordarea celor opt teme principale pentru cadranele libere

            5. stabilirea in grupuri mici de noi legaturi/relatii/conexiuni pentru aceste opt teme si trecerea lor in diagrama

           6. prezentareav rezultatelor muncii in grup,analiza produselor.aprecierea in mod evaluativ,sublinierea ideilor noi

         7.HARTA CU FIGURI

Def.-tehnica prin care se poate reprezenta un spatiu –localitate,teritoriu,loc de desfasurare a unei actiuni,utilizand desene schematice

Obiectiv urmarit-selectarea elementelor reprezentate prin simboluri si pozitionarea lor in spatiul ales

Descrierea metodei      1. Comunicarea sarcinii de lucru

      -se formeaza grupuri de cate 4 copii,se distribuie materialul si se anunta sarcina de lucru in cadrul unei teme

Timp de 7 minute copiii se consulta si schiteaza  conturul spatiului pe care vor sa-l reprezinte  ,iar in interiorul lui isi fixeaza elementele constitutive ale hartii si locul pe care-l ocupa fiecare element

  2. Activitatea pe grupuri

       -fiecare grup lucreaza la propria harta cu figuri-deseneaza ,cauta simboluri,scriu etichete etc.

Se pot folosi texte –lecturate de educatoare,imagini, fotografii pentru ca harta sa fie cat mai aproapede realitate

 3. Prezentarea de grup

 se prezinta harta de catre un raportor care explica motivele aranjarii elementelor in spatiul hartii


        8. TURUL GALERIEI

Definitie –tehnica de invatare prin cooperare care stimuleaza gandirea,creativitatea şi invaţarea eficienta incurajand copiii sa-şi exprime opiniile cu privire la soluţiile propuse de colegii lor

Obiective –elaborarea unui plan care sa conduca la finalizarea unui produs ce constituie conceptia ,opinia tuturor membrilor grupului

Descrierea metodei

1.       Se formeaza grupuri de cate 4 copii

2.       Copiii rezolva o sarcina de lucru care permite mai multe perspective de abordare sau mai multe solutii

3.       Produsele activitaţii grupelor de copii-desene, colaje,postere

4.       Se expun pe pereţii clasei,care se transforma intr-o galerie exozitionala

5.       La semnalul dat de educatoare prin diferite procedee,grupurile de copii trec pe la fiecare exponat pentru a examina solutiile,ideile propuse de colegi si le inscriu pe poster intr-un loc stabilit anterior,comentariile critice,intrebarile, observatiile-cu ajutorul unor simboluri

6.       Dupa ce se termina turul galeriei ,grupurile revin la locul initial si citesc comentariile,observatiile de pe lucrarea lor,reexaminandu-si produl su.


         9.CVINTETUL

Definitie – tehnica de reflectie ce consta in crearea de cinci versuri respectandu-se cinci reguli in scopul de a se sintetiza continutul unei teme abordate

Obiective –sa se sintetizeze cunostintele ,informatiile despre subiect

                 - sa exprime ganduri ,sentimente ,idei personale asupra subiectului prin intermediul cuvantului

Descrierea metodei

    1.Comunicarea sarcinii de lucru (se anunta tema si sunt reamintite regulile de alcatuire a unui cvintet)

                primul vers un singur cuvant ce denumeste subiectul

                al doilea vers 2 cuvinte care definesc caracteristicile subiectului -2 adjective

                al treilea vers – format din 3 cuvinte care exprima actiuni( verbe la gerunziu)

                al patrulea vers –format din patru cuvinte care exprima starea copilului fata de subiect

                al cincilea vers- un cuvant care arata insusirea esentiala a subiectului

     2.Activitate pe grupuri   copii se impart in  2 grupuri ,iar educatoarea pentru fiecare vers compus repeta regula

     3. Se prezinta cele doua cvintete si se analizeaza

 Activitati premergatoare ( pregatitoare)

     cuvinte care denumesc subiectul (Cine este?, Ce este? )

     cuvinte care descriu subiectul (Ce stii despre mine? )

     cuvinte care  exprima actiuni  (Ce face ?)

    cuvinte care exprima sentimente ,insusiri sufletesti (Ce simti pentru…?)

      cuvinte care arata insusiri esentiale ( Descrie-ma printr-un cuvant)

      10. Jurnalul grafic

Definitie- metoda prin care copiii identifica caracteristicile unor notiuni care le individualizeaza si diferentiaza de celelalte din aceeasi categorie

Obiective        –identificarea elementelor specifice notiunii studiate

                       _compararea si alegerea celor mai semnificative elemente                                       

Etape pregatitoare copiii si-au insusit tehnica completarii unui jurnal cand au scris

In jurnalul grupei si cand au  completat calendarul naturii de aceea li se explica copiilor ca pe perioada parcurgerii temei sau a proiectului....ne vom juca un joc Descopera diferentele,completand un alt fel de jurnal prin desen, imagini decupate sau fotografii etc. El este alcatuit din mai multe file ,impartita in 9 patratr

Descrierea metodei;  comunicarea sarcinii de lucru

                                     completarea jurnalului grafic

                                     evaluarea

     Varianta 2 –completarea jurnalului in grup(se constituie 4 grupuri formate din 5 copii. Se alegeanotimpul preferat timp de 10-15 minute vor completa in jurnalul grafic  desenand sau alegand imagini specifice numai anotimpului ales


         11.Metoda Frisco

Definitie –este o metoda de rezolvare a unei probleme de catre participanti pe baza interpretarii unui rol specific

l       Obiectiv-identificarea unor probleme complexe si rezolvarea lor prin strategii eficiente s accesibile nivelului de intleger al copiilor

l       Etape-1. Identificarea ,extragerea problemei

                2.Repartizarea rolurilor C-Conservator,E-Exuberant,P-Pesimist,,O-Optimist

                 3. Dezbaterea problemei

                  4.Sistematizarea ideilor si concluziilor asupra solutiei



       12.Partenerul de sprijin

Definitie-modalitatea de invatare prin care un copil cu dificultati de invatare este sprijinit de un alt coleg-partener

Obiectiv-dezvoltarea capacitatii de a sprijini un copil cu dificultati de invatare

In evaluarea initiala,continua,dar si in observarea permanenta a comportamentelor se depisteaza  copii care prezinta dificultati in invatare

     Calitatile partenerului de sprijin

                         -sa fie un copil recunoscut de grup,de cel care are nevoie  de sprijin

                         -sa stie sa coopereze, sa ajute,sa explice ,sa se faca inteles

                         -sa fie expert in activitate, adica sa dispuna de tipul de inteligenta caracteristic domeniului respectiv

Calitatile celui sprijinit-sa aiba curajul sa recunoasca ca are nevoie de sprijin

                                      -sa accepte sprijinul de incredere

                                      -sa solicite sprijin

                                      -sa-si aleaga partenerul de sprijin


      13.Minicazurile

Definitie-tehnica prin care copiii identifica si prezinta situatii pozitive sau negative din mediul in care traiesc

Obiective sa identifice o situatie problema

                   sa compare diferite siuatii reale

                   sa descopere alternative de rezolvare

Etape se vor forma grupuri de cate 4 copii

        1. se comunica sarcina de lucru prin identificarea unei situatii problema

         2. activitate in grupuri-copiii discuta si elaboreaza minicazurile in grupuri

         3. activitate frontala-se prezinta fiecare minicaz al grupului de catre un raportor

          4. alegerea unui minicaz din cele prezentate.

          5. formularea unor decizii –timp de 5 minute fiecare lider va prezenta decizia grupului gasind raspunsul la intrebarea –Ce ai face in aceasta situatie

          6. activitate frontala de discutie asupra deciziilor


        14.Sintetizarea

Definitie- este o metoda de reflectie asupra unui subiect care presupune o derulare procesuala

Obiectiv: dezvoltarea operatiilor gandirii prin aprofundarea tematicii propuse in munca in grup sau in perechi

Etape:

1.Organizarea in pereche-in grupuri

2.Comunicarea sarcinii didactice

3.Munca independenta

4.Lucrul in pereche-in grupa

5.Activitatea frontala


     15.Acvariul

Definitie-este o tehnica ce evalueaza comportamentul prescolarului in grupul unei activitati de invatare organizata in grup

Obiective-rezolvarea creativa a unei sarcini de invatare si evaluare comportamentelor individuale si de grup

Etape- 1. Organiyarea copiilor in doua grupuri,grupul pestilor-cercul interior,grupul observatorilor –cercul interior

          2. Realizarea activitatii propuse in cercul interior

Cerinte pentru copiii pesti-cercul interior-lucreaza timp de 10 minute in rezolvarea sarciniiavand la dispozitie materialele informative adecvate

        reyolva sarcina de lucru ,ascultand cu interes ideile colegilor de grup

Cerinte pentru observatori-cercul exterior-observa comportamentul unui singur coleg din cercul interior si activitatea intregului grup,formuleaza intrebari pentru copiii pesti ,nu critica ,explica demersul folosit de copiii pesti pentru rezolvarea sarcinii,descrie comportamentul copiilor pesti,raspund la intrebarile adresate de copilul peste


         16.Reportajul

Definitie: este o strategie care utilizeaza informatii despre situatii si evenimente specifice prescolarilor.

Obiectiv: dezvoltarea capacitatii de a transmite informatii despre un eveniment, un fapt, o situatie pentru a determina pe ascultator sa inteleaga cursul real al evenimentului prezentat

Etape:

1. Identificarea evenimentului

2. Culegerea informatiilor

3. Selectarea informatiilor culese

4. Elaborarea unui plan

5. Redactara textului


        17.Mozaicul

Definitie: presupune invatarea prin cooperare, prin interdependenta grupurilor si exercitarea statutului de expert in realizarea unei sarcini de invatare

Obiectiv: documentarea si prezentarea rezultatelor studiului independent  celorlalti, devenind expert pntru tematica studiata

Etape:

1. Stabilirea temei si impartirea in 4-5 subteme

2. Organizarea grupelor de invatare

3. Constituirea grupelor de expert

4. Activitati in echipa initiala de invatare

5. Evaluare


        18.PUZZLE

Definitie- este un joc –exercitiu ce consta in reconstituirea unei imagini din forme, figuri-piese, a unei propozitii din cuvinte, a unui cuvant din silabe, litere

Obiectiv- exersarea capacitatii de a reconstitui – asambla o imagine , un cuvant, stabilirea unei relatii pozitive de comunicare intre emitator si receptor

Etapele jocului

1. Organizarea pe grupuri

2. Distribuirea materialului utilizat

3. Comunicarea sarcinii de lucru

4. Activitatea in grup

5. Activitatea observatorului

6. Analiza imaginilor reconstituite


§         19.DIAGRAMA CAUZA-EFECT

Definitie- Diagrama cauza- efect ,ofera posibilitatea de a evidentia cauza si efectul unor  procese, evenimente, fenomene, probleme etc.

Obiectiv – stimularea imaginatiei copiilor pentru rezolvarea problemei analizate din mai multe perspective

Etape de realizare

1.Impartirea copiilor in grupe de lucru

2.Prezentarea problemei de discutat

3. Dezbaterea in grup

4. Construirea diagramei cauzelor si a efectului

5.Prezentarea muncii in grup

5. Concluzii- evaluare


§         20.BULA DUBLA

Tehnica bula dubla grupeaza asemanarile si deosebirile dintre doua obiecte ,procese,fenomene,idei,concepte

Bula dubla este prezentata grafic prin doua cercuri mari in care se aseaza imaginea care denumeste subiectul

Exemple    Animale-pasari

                Copii-parinti

                Fructe-legume

In cercurile mici asezate intre cele doua cercuri mari se deseneaza sau se aseaza simbolurile ce reprezinta asemanarile dintre cei doi termeni cheie

In cercurile situate in exterior la dreapta si la stanga termenilor cheie se inscriu caracteristicile,particularitatile sau deosebirile


§         21.Calatorie misterioasa

l       Obiectivul urmarit –exersarea orientarii in spatiu pe baza reprezentarilor spatiale prin indicatii scurte si precise

l       Definitie –un joc de imaginatie prin care copiii sunt directionati sa se orienteze in functie de pozitiile spatiale

l       Etape      

              1. Organizarea pe grupuri-copiii se impart in grupuri de cate patru .Cate un grup,pe rand devine ghidul calatoriei

              2.Prezentarea temei,a obiectivelor si a sarcinii didactice

              3.Activitatea in grupuri mici

              4. Calatoria spre destinatie

              5. Sosirea la destinatia locului misterios

              6.Evaluarea


§         22.TEHNICA BLAZONULUI

Tehnica blazonului presupune completarea compartimentelor unei scheme cu desene,jetoane ,cuvinte sau propozitii care prezinta sinteza unui aspect real

Obiective -identificarea caracteristicilor unei teme sub forma simbolica sau scrisa

                  -realizarea unei sarcini comune intr-un timp dat ,intr-o atmosfera relaxanta si cooperanta

Etapele de realizare a blazonului

      1. Comunicarea sarcinii de lucru-grupuri de 4-5 copii in 15 minute vor reliza blazonul cu una din subtemele....

      2. Realizarea blazonului in grup

      3.Expunerea si evaluarea frontala a blazonului


§         23. Piramida si diamantul

Obiectiv  - dezvoltarea capacitatii de a sintetiza principalele probleme ,informatii,idei ale unei teme date sau unui text literar


§         24.GHICITORILE

Definitie- sunt procedee didactice de stimulare a creativitatii, in care se prezinta sub forma metaforica un obiect , o fiinta, un fenomen, cerandu-se identificarea acestuia prin asocieri logice

Obiectiv: stimularea creativitatii si exersarea capacitatii de a formula descrieri sintetice ale aspectelor caracteristice,importante ale fiintelor,fenomenelor,obiectelor care intereseaza.

     Tipuri de ghicitori- ghicitori de descriere

                              -ghicitori analiza

                               - ghicitori de comparatie

                               -ghicitori de generalizare

                               - ghicitori liliterare

                                -ghicitori muzicale
                                 - ghicitori eliptice

4 comentarii:

Anonim spunea...

oceaguedold xaikalitag Omifterie [url=http://usillumaror.com]iziananatt[/url] stailmisk http://gussannghor.com Treattehady

Anonim spunea...


Ba Si is overruled 7 years trade division comparing flying a person adept in martial arts and given to chivalrous conduct is touched to leave town of the name of a river in Shaanxi and Henan provinces
Beijing time on Feburary 19, lake person [small gain] boss Ba Si dies, ba Si of lake person boss dies, regard NBA[as small gain] one of the most successful bosses [url=http://www.e-q8e.com/Knet/Resource/nikeshoes016.aspx]Discount Air Jordans[/url] on the history, he makes sensible choice in the moment of truth for many times, help lake person spends difficulty, this includes among them 2007 " division comparing [small gain] trade " disturbance. Ba Si chose to leave young division to compare 2004, send Miami O'Neil, as a result O'Neil is in showing tremendous enthusiasm [small gain] take total champion again, and lake person loses competition ability. Division comparing was troubled by 2007 should leave, active application is traded. Division comparing has become star of allied a gleam of at that time, the hand holds ring of 3 total championship, many team wants his income general. When outer group thinks [url=http://www.okinawakai.org/nikeshoes013.aspx]Cheap Air Jordans Shoes[/url] lake person wants to experience big unforeseen event, old Ba Si appears personally overruled trade, hold to Rangkebi to stay in lake person. After had talked with division comparing, division comparing plans to stay. It is reported, at that time trade to had been been close to finish, piston team will send a part core player and pick excellent advantageous position, but the opinion that lake person group must seek division comparing above all, because he is had,trade veto. And division comparing the manner at that time is piston, ox, calf or Nikesi an any team go. But old Ba Si did not let trade hearsay lasts too long, he and cloth of general manager library cut a gram to make a decision very quickly. Division comparing is invited to reach Ba Si's home in, old Ba Si tells him " trade the object is piston team " , but both sides has been entered after chatting in detail, division comparing stays sturdily in the belief of lake person. "Chat this touched me, I do not want to walk out of Ba Si's room even at that time, " division comparing say. Trade after a few months happen, lake person trades came Paul - Jiasuoer, comprise strong coronal battle array again, mixed 2009 took next total champion twice 2010. Division comparing also begins to experience Ba Si's glamour, this old person has the power that turns round a situation. Ba Si died now, what the case goes is different. 30 years when take over in Ba Si, lake person won another total champion, fostered another star, tick off Aolazhu from the day flourishing, arrive from West Lai benefit, arrive from O'Neil division comparing, ba Si also won enough respect. Old Ba Siceng makes lake person a mark of Cheng Luosha Ji via dreaming, resemble mentioning new York you can remember new York raise radical group is same. Although lake person has not reached such height now, but old Ba Si had guided lake person to realize decay, he is the celebrity of California city absolutely, calculate superiorly Lai a depressed place stars people medium star.

Anonim spunea...

I really like it when people come together and share views.
Great blog, stick with it!

my web site: league of legends Hack

Dorina Neculce spunea...

thank you

nevralgii

ființa mea nu mă mai strigă însetată a obosit inima nu i se mai deschide i se zărește numai ceasul şi eu stau în genunchi așteptând să ...