gând de stele
caut cerul meu de gând,
cerul cel cu mii de stele,
stele, stele, stele,
stele ce s-aprind pe rând,
dar...sunt stele?
sau...doar lacrimi surâzând?
amintiri în pas de iele?
amintiri în pas de iele?
vad curgând,..
curgând...
curgând...
curgând...
peste visuri efemere,
apunând.
Metode si strategii moderne
Preluare de pe site-ul Dăscăliţa
1. BRAINSTORMING
l
In traducere directă "furtună în creier"
sau "asalt de idei" ,este o metoda de stimulare a creativitatiice consta in
enuntarea spontana a mai multor idei pentru solutionarea unei probleme.
l
Obiectiv :
exersarea capacitatii creatoare a copiilor in procesul didactic care sa conduca
la formarea unor copii activi
l
Etapele brainstormingului:-se desfasoara in
grupuri de 5-20 copii
1. Etapa
pregatitoare- cu cele 3 faze(de selectionare a membrilor grupului de organizare
si de familiarizare cu tehnica,faza de pregatire a sedintelor)
2. Etapa
productiva a grupuluI(stabilirea temei, rezolvarea problemelor,culegerea
ideilor
3. Etapa trierii si selectionarii
ideilor-evaluarea(analiza ideilor emise,se opteaza pentru solutia finala)
l
Educatoarea nu are voie la idei sa comenteze
l
Se intervine atunci cand nu se respecta regulile
l
Se accepta toate solutiile dar se preiau doar cele
valoroase
l
Eliminati factorii care blocheaza manifestarea
creativa a prescolarilor
2.Cubul
Strategie de predare –invatare ce urmareste un
algoritm ce vizeaza descrierea ,comparatia ,asocierea,analizarea, aplicarea,argumentarea
atunci cand se doreste explorarea unui subiect nou sau unul cunoscut pentru a
fi imbogatit cu noi cunostinte sau a unei situatii privite din mai multe
perspective.
Etape – se formeaza grupuri de 4-5 copii
-
fiecare copil din grup interpreteaza un rol in functie de sarcina
primita(rostogolici,istetul, stie tot ,umoristul,cronometrorul)
- copiii
rezolva sarcina individal intr-un timp dat
-
prezinta pe rand raspunsul formulat
3.Tehnica 6/3/5
Definitie- este o modalitate
de lucru,bazata pe constructia de idei pe idei in domeniul creativitatii
Obiectiv stimularea creativitatii de grup a copiilor
prin solicitarea de a gasi cat mai multe solutii avand la baza o tema data
Etape
1 Impartirea copiilor in grupe de cate 6 membri fiecare
2 Prezentarea problemei si a sarcinii de lucru
3 Activitatea propriu-zisa alterneaza activitatea
individuala cu cea de grup
4 Analiza
rezultatelor
4.Explozia
stelara
Definiţie . –este o metoda de stimulare a creativitatii,o
modalitate de relaxare a copiilor si se bazeaza pe formularea de intrebari
pentru rezolvarea de noi probleme si noi descoperiri
Obiective –formularea de intrebari si realizarea de
conexiuni intre ideile descoperite de copii in grup prin interactiune si
individual pentru rezolvarea unei probleme
Descrierea metodei –copiii asezati in semicerc propun
problema de rezolvat. Pe steaua mare se scrie sau deseneaza ideea centrala
-pe 5 stelute se scrie cate o
intrebare de tipul CE,CINE,UNDE,DE CE.CAND,iar 5 copii din grupa extrag cate o
intrebare
Fiecare copil din cei 5 isi alege 3-4 colegi,organizandu.se in cinci
grupuri.
Grupurile coopereaza in elaborara intrebarilor
La expirarea timpului,copiii revin in cerc in jurul stelutei mari si spun
intrebarile elaborate fie individual,fie un reprezentant al grupului
Copiii celorlalte grupuri raspund la intrebari sau formuleaza intrebari la
intrebari.
-Se apreciaza intrebarile copiilor,
efortul acstora de a elabora intrebari corect ,precum si modul de
cooperare,interactiune.
5. METODA
“PALARIUTELOR GANDITOARE”
“PALARIUTELOR GANDITOARE”
-
Pălăria albastră – este
liderul, conduce activitatea. Este pălăria
responsabilă cu controlul discutiilor, extrage concluzii – clarifica/alege solutia corecta
-
Pălăria albă – detine informatii despre tema pusa in discutie ,face
conexiuni,ofera informatia bruta asa cum a primit-o – informeaza
-
Pălăria roşie – îşi exprimă emotiile, sentimentele, supararea, faţă de
personajele întâlnite, nu se justifica – spune ce simte
-
Pălăria neagră – este
criticul, prezinta posibile riscuri,pericole,greseli la solutiile propuse,
exprima doar judecati negative – identifica
greselile
-
Pălăria verde – oferă soluţii alternative, idei
noi,inovatoare,cauta alternative {Ce trebuie facut?} – genereaza idei noi
-
Pălăria galbenă – este
creatorul, simbolul gândirii pozitive şi constructive, exploreaza
optimist posibilitatile, creează finalul. – efortul aduce beneficii
6. Tehnica Lotus
Este o modalitate interactiva de lucru in grup
care ofera posibilitatea stabilirii de relatii intre notiuni pe baza unei teme
principale din care deriva alte opt teme.
Obiective – stimularea
inteligentelor multiple si a potentialului creativ in activitati individuale si
in gruppe teme din domenii diferite.
Etape 1. construirea schemei/ diagramei tehnicii de
lucru;
2. plasarea temei principale in
mijlocul schemei grafice;
3.grupul de copii se gandeste la
continuturile/ideile/cunostintelor legate de tema principala
4.abordarea celor opt teme
principale pentru cadranele libere
5. stabilirea in grupuri mici de
noi legaturi/relatii/conexiuni pentru aceste opt teme si trecerea lor in
diagrama
6. prezentareav rezultatelor muncii
in grup,analiza produselor.aprecierea in mod evaluativ,sublinierea ideilor noi
7.HARTA CU FIGURI
Def.-tehnica prin care se poate
reprezenta un spatiu –localitate,teritoriu,loc de desfasurare a unei
actiuni,utilizand desene schematice
Obiectiv urmarit-selectarea
elementelor reprezentate prin simboluri si pozitionarea lor in spatiul ales
Descrierea metodei 1. Comunicarea sarcinii de lucru
-se formeaza grupuri de cate 4 copii,se
distribuie materialul si se anunta sarcina de lucru in cadrul unei teme
Timp de 7 minute copiii se
consulta si schiteaza conturul spatiului
pe care vor sa-l reprezinte ,iar in
interiorul lui isi fixeaza elementele constitutive ale hartii si locul pe
care-l ocupa fiecare element
2. Activitatea pe grupuri
-fiecare grup lucreaza la propria harta
cu figuri-deseneaza ,cauta simboluri,scriu etichete etc.
Se pot folosi texte –lecturate
de educatoare,imagini, fotografii pentru ca harta sa fie cat mai aproapede
realitate
3. Prezentarea de grup
se prezinta harta de catre un raportor care
explica motivele aranjarii elementelor in spatiul hartii
8. TURUL GALERIEI
Definitie –tehnica de invatare
prin cooperare care stimuleaza gandirea,creativitatea şi invaţarea eficienta
incurajand copiii sa-şi exprime opiniile cu privire la soluţiile propuse de
colegii lor
Obiective –elaborarea unui plan
care sa conduca la finalizarea unui produs ce constituie conceptia ,opinia
tuturor membrilor grupului
Descrierea metodei
1.
Se formeaza grupuri de cate 4
copii
2.
Copiii rezolva o sarcina de
lucru care permite mai multe perspective de abordare sau mai multe solutii
3.
Produsele activitaţii grupelor
de copii-desene, colaje,postere
4.
Se expun pe pereţii clasei,care
se transforma intr-o galerie exozitionala
5.
La semnalul dat de educatoare
prin diferite procedee,grupurile de copii trec pe la fiecare exponat pentru a
examina solutiile,ideile propuse de colegi si le inscriu pe poster intr-un loc
stabilit anterior,comentariile critice,intrebarile, observatiile-cu ajutorul
unor simboluri
6.
Dupa ce se termina turul
galeriei ,grupurile revin la locul initial si citesc comentariile,observatiile
de pe lucrarea lor,reexaminandu-si produl su.
9.CVINTETUL
Definitie – tehnica de
reflectie ce consta in crearea de cinci versuri respectandu-se cinci reguli in
scopul de a se sintetiza continutul unei teme abordate
Obiective –sa se sintetizeze
cunostintele ,informatiile despre subiect
- sa exprime ganduri ,sentimente
,idei personale asupra subiectului prin intermediul cuvantului
Descrierea metodei
1.Comunicarea sarcinii de lucru (se anunta
tema si sunt reamintite regulile de alcatuire a unui cvintet)
primul vers un singur cuvant ce
denumeste subiectul
al doilea vers 2 cuvinte care
definesc caracteristicile subiectului -2 adjective
al treilea vers – format din 3
cuvinte care exprima actiuni( verbe la gerunziu)
al patrulea vers –format din
patru cuvinte care exprima starea copilului fata de subiect
al cincilea vers- un cuvant
care arata insusirea esentiala a subiectului
2.Activitate pe grupuri copii se impart in 2 grupuri ,iar educatoarea pentru fiecare
vers compus repeta regula
3. Se prezinta cele doua cvintete si se
analizeaza
Activitati premergatoare ( pregatitoare)
cuvinte care denumesc subiectul (Cine
este?, Ce este? )
cuvinte care descriu subiectul (Ce stii
despre mine? )
cuvinte care exprima actiuni (Ce face ?)
cuvinte care exprima sentimente ,insusiri
sufletesti (Ce simti pentru…?)
cuvinte care arata insusiri esentiale (
Descrie-ma printr-un cuvant)
10. Jurnalul grafic
Definitie- metoda prin care
copiii identifica caracteristicile unor notiuni care le individualizeaza si diferentiaza de celelalte din aceeasi categorie
Obiective –identificarea elementelor
specifice notiunii studiate
_compararea si alegerea
celor mai semnificative elemente
Etape
pregatitoare copiii si-au insusit tehnica
completarii unui jurnal cand au scris
In jurnalul grupei si cand
au completat calendarul naturii de aceea
li se explica copiilor ca pe perioada parcurgerii temei sau a proiectului....ne
vom juca un joc Descopera diferentele,completand un alt fel de jurnal prin
desen, imagini decupate sau fotografii etc. El este alcatuit din mai multe file
,impartita in 9 patratr
Descrierea metodei; comunicarea sarcinii de lucru
completarea jurnalului
grafic
evaluarea
Varianta 2 –completarea jurnalului in
grup(se constituie 4 grupuri formate din 5 copii. Se alegeanotimpul preferat
timp de 10-15 minute vor completa in jurnalul grafic desenand sau alegand imagini specifice numai
anotimpului ales
11.Metoda Frisco
Definitie –este o metoda de rezolvare a unei probleme de
catre participanti pe baza interpretarii unui rol specific
l
Obiectiv-identificarea unor probleme complexe si
rezolvarea lor prin strategii eficiente s accesibile nivelului de intleger al
copiilor
l
Etape-1. Identificarea ,extragerea problemei
2.Repartizarea rolurilor
C-Conservator,E-Exuberant,P-Pesimist,,O-Optimist
3.
Dezbaterea problemei
4.Sistematizarea ideilor si concluziilor asupra solutiei
12.Partenerul
de sprijin
Definitie-modalitatea de
invatare prin care un copil cu dificultati de invatare este sprijinit de un alt
coleg-partener
Obiectiv-dezvoltarea
capacitatii de a sprijini un copil cu dificultati de invatare
In evaluarea
initiala,continua,dar si in observarea permanenta a comportamentelor se
depisteaza copii care prezinta
dificultati in invatare
Calitatile partenerului de sprijin
-sa fie un copil recunoscut de
grup,de cel care are nevoie de sprijin
-sa stie sa coopereze,
sa ajute,sa explice ,sa se faca inteles
-sa fie expert in
activitate, adica sa dispuna de tipul de inteligenta caracteristic domeniului
respectiv
Calitatile celui sprijinit-sa
aiba curajul sa recunoasca ca are nevoie de sprijin
-sa
accepte sprijinul de incredere
-sa
solicite sprijin
-sa-si
aleaga partenerul de sprijin
13.Minicazurile
Definitie-tehnica prin care copiii identifica si prezinta
situatii pozitive sau negative din mediul in care traiesc
Obiective sa identifice o situatie problema
sa compare diferite siuatii reale
sa descopere alternative de rezolvare
Etape se vor forma grupuri de cate 4 copii
1. se
comunica sarcina de lucru prin identificarea unei situatii problema
2. activitate
in grupuri-copiii discuta si elaboreaza minicazurile in grupuri
3.
activitate frontala-se prezinta fiecare minicaz al grupului de catre un
raportor
4.
alegerea unui minicaz din cele prezentate.
5.
formularea unor decizii –timp de 5 minute fiecare lider va prezenta decizia
grupului gasind raspunsul la intrebarea –Ce ai face in aceasta situatie
6.
activitate frontala de discutie asupra deciziilor
14.Sintetizarea
Definitie- este o metoda de reflectie asupra unui subiect
care presupune o derulare procesuala
Obiectiv: dezvoltarea operatiilor gandirii prin
aprofundarea tematicii propuse in munca in grup sau in perechi
Etape:
1.Organizarea in pereche-in grupuri
2.Comunicarea sarcinii didactice
3.Munca independenta
4.Lucrul in pereche-in grupa
5.Activitatea frontala
15.Acvariul
Definitie-este o tehnica ce evalueaza comportamentul
prescolarului in grupul unei activitati de invatare organizata in grup
Obiective-rezolvarea creativa a unei sarcini de invatare
si evaluare comportamentelor individuale si de grup
Etape- 1. Organiyarea copiilor in doua grupuri,grupul
pestilor-cercul interior,grupul observatorilor –cercul interior
2.
Realizarea activitatii propuse in cercul interior
Cerinte pentru copiii pesti-cercul interior-lucreaza timp
de 10 minute in rezolvarea sarciniiavand la dispozitie materialele informative
adecvate
reyolva
sarcina de lucru ,ascultand cu interes ideile colegilor de grup
Cerinte pentru observatori-cercul exterior-observa
comportamentul unui singur coleg din cercul interior si activitatea intregului
grup,formuleaza intrebari pentru copiii pesti ,nu critica ,explica demersul
folosit de copiii pesti pentru rezolvarea sarcinii,descrie comportamentul
copiilor pesti,raspund la intrebarile adresate de copilul peste
16.Reportajul
Definitie: este o strategie care utilizeaza informatii
despre situatii si evenimente specifice prescolarilor.
Obiectiv: dezvoltarea capacitatii de a transmite
informatii despre un eveniment, un fapt, o situatie pentru a determina pe
ascultator sa inteleaga cursul real al evenimentului prezentat
Etape:
1. Identificarea evenimentului
2. Culegerea informatiilor
3. Selectarea informatiilor culese
4. Elaborarea unui plan
5. Redactara textului
17.Mozaicul
Definitie: presupune invatarea prin cooperare, prin
interdependenta grupurilor si exercitarea statutului de expert in realizarea
unei sarcini de invatare
Obiectiv: documentarea si prezentarea rezultatelor
studiului independent celorlalti,
devenind expert pntru tematica studiata
Etape:
1. Stabilirea temei si impartirea in 4-5 subteme
2. Organizarea grupelor de invatare
3. Constituirea grupelor de expert
4. Activitati in echipa initiala de invatare
5. Evaluare
18.PUZZLE
Definitie- este un joc –exercitiu ce consta in reconstituirea
unei imagini din forme, figuri-piese, a unei propozitii din cuvinte, a unui
cuvant din silabe, litere
Obiectiv- exersarea capacitatii de a reconstitui –
asambla o imagine , un cuvant, stabilirea unei relatii pozitive de comunicare
intre emitator si receptor
Etapele jocului
1. Organizarea pe grupuri
2. Distribuirea materialului utilizat
3. Comunicarea sarcinii de lucru
4. Activitatea in grup
5. Activitatea observatorului
6. Analiza imaginilor reconstituite
§
19.DIAGRAMA
CAUZA-EFECT
Definitie- Diagrama cauza- efect ,ofera posibilitatea de
a evidentia cauza si efectul unor
procese, evenimente, fenomene, probleme etc.
Obiectiv – stimularea imaginatiei copiilor pentru
rezolvarea problemei analizate din mai multe perspective
Etape de realizare
1.Impartirea copiilor in grupe de lucru
2.Prezentarea problemei de discutat
3. Dezbaterea in grup
4. Construirea diagramei cauzelor si a efectului
5.Prezentarea muncii in grup
5. Concluzii- evaluare
§
20.BULA
DUBLA
Tehnica bula dubla grupeaza asemanarile si deosebirile
dintre doua obiecte ,procese,fenomene,idei,concepte
Bula dubla este prezentata grafic prin doua cercuri mari
in care se aseaza imaginea care denumeste subiectul
Exemple
Animale-pasari
Copii-parinti
Fructe-legume
In cercurile mici asezate intre cele doua cercuri mari se
deseneaza sau se aseaza simbolurile ce reprezinta asemanarile dintre cei doi
termeni cheie
In cercurile situate in exterior la dreapta si la stanga
termenilor cheie se inscriu caracteristicile,particularitatile sau deosebirile
§
21.Calatorie
misterioasa
l
Obiectivul urmarit –exersarea orientarii in spatiu pe
baza reprezentarilor spatiale prin indicatii scurte si precise
l
Definitie –un joc de imaginatie prin care copiii sunt
directionati sa se orienteze in functie de pozitiile spatiale
l
Etape
1.
Organizarea pe grupuri-copiii se impart in grupuri de cate patru .Cate un
grup,pe rand devine ghidul calatoriei
2.Prezentarea temei,a obiectivelor si a sarcinii didactice
3.Activitatea
in grupuri mici
4.
Calatoria spre destinatie
5.
Sosirea la destinatia locului misterios
6.Evaluarea
§
22.TEHNICA
BLAZONULUI
Tehnica blazonului presupune completarea compartimentelor
unei scheme cu desene,jetoane ,cuvinte sau propozitii care prezinta sinteza
unui aspect real
Obiective -identificarea caracteristicilor unei teme sub
forma simbolica sau scrisa
-realizarea unei sarcini comune intr-un timp dat ,intr-o atmosfera
relaxanta si cooperanta
Etapele de realizare a blazonului
1.
Comunicarea sarcinii de lucru-grupuri de 4-5 copii in 15 minute vor reliza
blazonul cu una din subtemele....
2. Realizarea
blazonului in grup
3.Expunerea
si evaluarea frontala a blazonului
§
23. Piramida
si diamantul
Obiectiv -
dezvoltarea capacitatii de a sintetiza principalele probleme ,informatii,idei
ale unei teme date sau unui text literar
§
24.GHICITORILE
Definitie- sunt procedee didactice de stimulare a
creativitatii, in care se prezinta sub forma metaforica un obiect , o fiinta,
un fenomen, cerandu-se identificarea acestuia prin asocieri logice
Obiectiv: stimularea creativitatii si exersarea
capacitatii de a formula descrieri sintetice ale aspectelor
caracteristice,importante ale fiintelor,fenomenelor,obiectelor care
intereseaza.
Tipuri de
ghicitori- ghicitori de descriere
-ghicitori
analiza
- ghicitori de
comparatie
-ghicitori de
generalizare
- ghicitori
liliterare
-ghicitori
muzicale
- ghicitori
eliptice
3 comentarii:
oceaguedold xaikalitag Omifterie [url=http://usillumaror.com]iziananatt[/url] stailmisk http://gussannghor.com Treattehady
Ba Si is overruled 7 years trade division comparing flying a person adept in martial arts and given to chivalrous conduct is touched to leave town of the name of a river in Shaanxi and Henan provinces
Beijing time on Feburary 19, lake person [small gain] boss Ba Si dies, ba Si of lake person boss dies, regard NBA[as small gain] one of the most successful bosses [url=http://www.e-q8e.com/Knet/Resource/nikeshoes016.aspx]Discount Air Jordans[/url] on the history, he makes sensible choice in the moment of truth for many times, help lake person spends difficulty, this includes among them 2007 " division comparing [small gain] trade " disturbance. Ba Si chose to leave young division to compare 2004, send Miami O'Neil, as a result O'Neil is in showing tremendous enthusiasm [small gain] take total champion again, and lake person loses competition ability. Division comparing was troubled by 2007 should leave, active application is traded. Division comparing has become star of allied a gleam of at that time, the hand holds ring of 3 total championship, many team wants his income general. When outer group thinks [url=http://www.okinawakai.org/nikeshoes013.aspx]Cheap Air Jordans Shoes[/url] lake person wants to experience big unforeseen event, old Ba Si appears personally overruled trade, hold to Rangkebi to stay in lake person. After had talked with division comparing, division comparing plans to stay. It is reported, at that time trade to had been been close to finish, piston team will send a part core player and pick excellent advantageous position, but the opinion that lake person group must seek division comparing above all, because he is had,trade veto. And division comparing the manner at that time is piston, ox, calf or Nikesi an any team go. But old Ba Si did not let trade hearsay lasts too long, he and cloth of general manager library cut a gram to make a decision very quickly. Division comparing is invited to reach Ba Si's home in, old Ba Si tells him " trade the object is piston team " , but both sides has been entered after chatting in detail, division comparing stays sturdily in the belief of lake person. "Chat this touched me, I do not want to walk out of Ba Si's room even at that time, " division comparing say. Trade after a few months happen, lake person trades came Paul - Jiasuoer, comprise strong coronal battle array again, mixed 2009 took next total champion twice 2010. Division comparing also begins to experience Ba Si's glamour, this old person has the power that turns round a situation. Ba Si died now, what the case goes is different. 30 years when take over in Ba Si, lake person won another total champion, fostered another star, tick off Aolazhu from the day flourishing, arrive from West Lai benefit, arrive from O'Neil division comparing, ba Si also won enough respect. Old Ba Siceng makes lake person a mark of Cheng Luosha Ji via dreaming, resemble mentioning new York you can remember new York raise radical group is same. Although lake person has not reached such height now, but old Ba Si had guided lake person to realize decay, he is the celebrity of California city absolutely, calculate superiorly Lai a depressed place stars people medium star.
I really like it when people come together and share views.
Great blog, stick with it!
my web site: league of legends Hack
Trimiteți un comentariu